Zmiana stawki opłaty za odpady komunalne od 1 stycznia 2025 r.
Informujemy, że zgodnie z uchwałą nr XI/71/2024 z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty na terenie Gminy Lubań, od 1 stycznia 2025 r. stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi w sposób selektywny wynosi
33,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Właściciele nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, którzy kompostują bioodpady w kompostowniku przydomowym mogą ubiegać się o zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 2,00 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej nieruchomość.
W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku selektywnego zbierania odpadów, obowiązuje stawka opłaty podwyższonej, która wynosi 66,00 zł miesięcznie od każdego mieszkańca. Należy podkreślić, że segregacja odpadów jest obowiązkowa i jej prawidłowość ma znaczący wpływ na koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy.
W związku ze zmianą wysokości opłaty nie ma obowiązku składania nowych deklaracji. Właściciele nieruchomości zamieszkałych otrzymają z urzędu zawiadomienie o nowej wysokości opłaty wyliczonej w oparciu o złożoną wcześniej deklarację oraz druki do wpłat na 2025 r.
W związku z powyższym prosimy Państwa o weryfikację, czy informacja o ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość podana w deklaracji jest zgodna ze stanem faktycznym. Zgodnie z art. 6m ust.2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 ze zm.), każdy właściciel nieruchomości w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 – tego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w odniesieniu do liczby osób zamieszkałych należy złożyć nową deklarację w siedzibie Urzędu Gminy Lubań, a w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych do Zarządców nieruchomości.
Terminy i sposób wnoszenia opłaty nie ulegają zmianie. Wpłat należy dokonywać bez wezwania, na indywidualny numer rachunku bankowego, w 6 ratach, w terminach:
a) do dnia 25 lutego za miesiąc styczeń i luty,
b) do dnia 25 kwietnia za miesiąc marzec i kwiecień,
c) do dnia 25 czerwca za miesiąc maj i czerwiec,
d) do dnia 25 sierpnia za miesiąc lipiec i sierpień,
e) do dnia 25 października za miesiąc wrzesień i październik,
f) do dnia 25 grudnia za miesiąc listopad i grudzień.